Thursday, June 4, 2009

Bilakah kita akan bersatu.......

Masa perlawanan SDAR vs SSP ada mamat ni tanya aku cikgu SDAR ke Cikgu SSP, Aku tahu dia selalu nampak aku dengan budak2 SDAR, lagi mahu tanya, mungkin tak de soalan nak tanye, so aku pun jawab aku X- SSP. Banyak soalan yang boleh ditanya tu saja soalannye....al kisahnya X debater SDAR dulu.

Bagi memantapkan pasukan Debat SDAR …......
Aku menyeru kepada semua X debater SDAR kembalilah bertaut semula, jenguk-jenguklah adik-adik kalian disini. Bayangkan setiap tahun 8 orang pendebat telah dilahirkan diSDAR ( BI & BM) bayangkah usia PPM 36 tahun maka darabkan kepada 8 orang bersamaan 288 orang debater SDAR sudah terkumpul dan telah terhasil dan dilahirkan. Pendebat merupakan pemikir dan amat intelek dan genius. Kalau tak masakan Munir 10 A1, Akhbar 10 A, Acap 10A, Azim 9 A,( Anugerah Full Colour lagi), Syafik 9A, Hanif 9A, Ilyas dan Azlan 8 A. Maka penakulan mantik mudah yang aku boleh katakan, debater sebelumnya( 1973- 2006 ) pun merupakan golongan yang genius juga dan tidak mustahil pada hari ini, sudah berpangkat Dato' YB, ada Lawyer, Arkitek , Doktor dan ahli muzik( sbb budak debat minat band jugak) dan tokoh koporat lagi berpangkat.

Cuba kita bayangkan!!!!! Sekiranya 288 orang ataupun 200 orang ini dapat berkumpul bersatu hati, menyumbang sesuatu alangkah baiknya. Bayangkan jika seorang kembali dengan membawa satu isu yang difahaminya dan diterangkan kepada adik-adiknya. Setahun 200 isu telah difahami,( tima kasih acap bawa isu alam sekitar menerangkan kepada kami sebelum ke UIAM, cuma menanti Munir saja untuk kembali dengan isu -isu semasa debat yang lebih panas, almaklumlah best speker baru-baru ni ) itu dari segi idea, jika seorang membawa satu isu dan RM 10.00 sekali maka RM 2000 duit setahun dapat dihimpun.

Bukan apa, kalau ada RM tu, macam-macam boleh buat, beli baju koporat, buat baju T-Shirt, beli bahan-bahan rujukan, beli laptop, beli broadband..........tak pun …... maka tidaklah masa kuarantin nanti pihak sebelah makan Mc D, kita hanya memandang sambil memakan kuaci, tidaklah sekolah-sekolah lain pakai broadband dengan kelajuan sesaat maklumat dicari ditemui, kita 5 minit baru nak cari line wireless itu pun nasib baik kat SSP ada line. Kena masa di UIAM terpaksa propa isi, itu pun menang 5 kali dari 6 perlawanan, kalau ada brodband bukanlah janji masuk final, sekurang-kurangnya ada harapan untuk kefinal. Dengan dana dan sumbangan yang dikumpul tidaklah, masa kita nak pegi debat baru nak tercari-cari blazer nak pinjam, kan bagus ada blazer sendiri, ( tima kasih band memberi pinjam blazer hitam baru yang cantik)

Sebenarnya sebagai pedebat kita sendiri yang tahu tatkala orang lain tak tahu, betapa penat lelahnya debat, walaupun orang lain melihat mudah. Kita sendiri yang tahu betapa sakitnya apabila dimalukan,aib apabila gagal memberikan hujah dan fakta. Betapa malunya apabila pihak lawan memperlekeh dan memperkecilkan kita. Betapa penat dan tersiatnya hati bila usul kita diumum tidak diterima.Betapa sakitnya telinga kita apabila orang berkata “ eh sekolah premier semua hebat dalam debat, tapi Sdar tak de pun …... Kesengsaraan itu pernah kita rasa, apakah segala kepayahan yang pernah kita rasakan itu, ingin kita wariskan kepada generasi kita yang akan datang dan pada adik-adik kita sekarang. Respon....

Apakah kita puas kalau dahulu zaman kita tiada siapa yang membantu, sekarang juga biar tiada siapa yang membantu? Apaklah kita puas sekiranya dahulu kita dimalukan diperlekehkan, sekarang juga adik-adik kita diperlekehkan? Apakah kepuasaan kepada kita, dengan mengatakan biarlah dia orang...belajar hidup berdikari....aku dulu pun sendiri........seperti nyanyian zaiton sameon ?(Mak sedara syafik ) Dulu aku sendiri hadapi hidup ini, susah senang diriku, tak bertempat mengadu...seperti burung kepatahan sayap. Dihati kecil ini aku MEMBALAS DENDAM.... Di manakan one sdarian always sdarian?

Pemimpin berjasa akan bertukar ganti, namun merdeka kekal abadi, begitu juga guru di Sdar akan bertukar ganti, cikgu pun akan pergi.....kalaupun tidak sekarang tapi lagi 10 tahun nanti jadi pengetua nanti......pergi jugak..... tetapi.......Sdarian juga yang kekal abadi....Sejauh-jauh seluang melaut akhirnya kembal kepantai jua....aku yakin dengan pepatah orang lama2 tu.


( Tima kasih abg budu belanja KFC selepas kalah, sekurang-kurangnya, terubat sikit hati yang luka, tapi jangan tak percaya dalam sejarah budak SDAR makan KFC tak habis, mungkin lepas kalah kot, KFC ditelan terasa pahit. Hehe ) Oleh yang demikian kalau ada penaja tahun depan nak jimat belanja, belanjalah kami selepas kalah, seketul kongsi 2 orang je. Tima kasih juga yang bagi kat cikgu Pen PARKER yang cantik, nak pakai pun sayang, biarlah sy simpan sebagai kenangan yang mana kita pernah bersama,


Dato' Razak, namanya GAH,
Masakan setanding dengan Rembau,
Walau jasad kita terpisah,
Kenangan bersama tetap terimbau.

( pembayang pantun ini tiada kaitan langsung dengan sesiapa)

5 comments:

  1. Mad... ko nie marah ke bersemangat???

    ReplyDelete
  2. sedih... hanya tuhan sahaja yang mengerti... erk.. maybe bebudak debat juga turut sama mengerti...? Alumni juga, ya mungkin...

    ReplyDelete
  3. Maknanya cikgu, ni maknanya... (cikgu +math ajar)

    selagi kita guna ilmu propa, selagi tu susah nak menang...

    Selagi tak ada devices nak cari bahan, selagi tu kita akan guna ilme propa...

    Maknanya, selagi tak ada bahan maklumat, selagi tu kita susah nak menang...

    Macam analogi lembu makan rumput... atau

    x=y
    y=z
    maka, x=z...

    ReplyDelete