Sunday, June 14, 2009

rumah dah siap pahat berbunyi lagi.....


Masih ...dgn PPM lg.....hehe......bukan apa, rasa aku nak masuk je dalam majlis penggubal Format Bahas Bahasa Melayu PPM ni..............Sudah tiba masanya HKSBP menukar format mengikut pertandingan Debat-debat di Universiti contohnya Debat Piala Di Raja, Alam Sekitar, Kemerdekaan dan sebagainya. Mengapa perlu mengambil contoh debat Presiden sehingga ke Singapura, sedangkan contoh terbaik ada didepan mata. Ibarat kata memagar kelapa condong, akhir buah jatuh ke laman orang juga. kenapa aku kata begini, nanti budak2 ni bila kat U nanti , kena ubah semula ikut format MADUM jugak. kesian budak-budak pening kepala diaorang.
Namun begitu, sebelum aku pergi jauh, sekalung pujian dan tahniah tahun 2009 ni, ada sesuatu yang baru, yang perlu aku puji pada format PPM ni, pertama tajuk dapat masa tu jugak, kedua dah tak de PREMIS. Selalunya PREMIS ini yang memeningkan kepala, tp kali ni e, Kerajaan hadir dengan mencadangkan usul atas rasional, dan pembangkang menolak usul dengan rasional....cukup......Kalau peringkat Universiti premis ni pada pembakg je, senang je, kena tambah TIDAK saja, tak payah nak pikir-pikir, tapi kalau PPM adalah pantang nenek moyang letak tidak, kalau letak kena tolak 2 mata, kena fikir satu kenyataan yang baru yang menafikan usul, tapi membawa maksud sama dengan TIDAK.. (Ayat aku ni pun ko orang dah pening apa lagi nak buatnya. )
Sebenarnya PPM akan menjadi lebih menarik, lebih adil, lebih telus, lebih murni sekiranya perlawanan tidak di”grouping”kan awal, tetapi mengikut power match seperti pertandingan diperingkat Universiti mengikut Format Majlis Debat Universiti Malaysia (MADUM) . Untuk mengajar cara dan kaedah ini, bukan perlu kos yang tinggi, tak perlu pergi sampai negara jiran menuntut ilmu, panggil aku sambil lelap mata aku terangkan..... tak pun jumpe saja En Khir Nadiron dari UIAM bila-bila masa saja dia boleh terangkan. ( Sebab SBP pernah panggil dia buat ceramah, senang je aku tengok) tak pun debater Universiti hasil acuan SBP berlambak yang bagus-bagus dan arif tentang format power match ni .Panggil bila-bila masa dia orang boleh datang terangkan, tak percaya time PPM kita dapat tengok x debater ni ramai yang datang walaupun tidak diundang...... bayangkan kalau diundang mereka, maka yang buta datang bertongkat, yang tuli datang berpimpin yang celik berlari-lari begitulah ibaratnya……...
Oklah berbalik pada stail PPM punya carta perlawanan. Antara kelemaahan yang boleh dikongsikan...........
Jika sesebuah sekolah itu sudah kalah pada perlawanan pertama, maka harapan untuk mara @ juara kumpulan adalah terlalu tipis, dan apa yang boleh dibuat berdoa mahupun sembahyang hajat mengharapkan sekolah yang mengalahkanya, kalah dengan sekolah lain pula. Itu sahaja satu-satunya cara untuk mara seterusnya. Dalam diam sebenarnya debat cara ini telah menanamkan sikap iri, dengki, dan mendoakan perkara yang tidak baik dalam kalangan peserta. Kalau tidak percaya cuba tanya pasukan yang telah kalah awal, apa respon mereka. “ Ala kita orang dah kalah tadi, kalau nak menang kumpulan syaratnya kumpulan sekolah yang kalahkan kami tadi kalah dengan bla bla..bla...
Tetapi............ tidak pada format MADUM, yang mengamalkan sistem power match, jika soalan yang diajukan kepada mereka yang kalah pada pusingan pertama, mereka pasti akan menjawab begini.....tak pe..... lepas ni kita mesti menang.....kalau lepas ni kalah juga sekali lagi......tak pe untuk 4 perlawanan lagi kita kena menang semua. Takkan terpacul untuk mendoakan dan mengharapkan pihak yang mengalahkan kita akan kalah pula. Sebab kita ada 6 perlawanan semuanya. Lihat jawapan yang suci lahir dari format yang murni.
Sebenarnya kalau sesiapa perasan, mengikut format PPM yang sedia ada, tak ubah seperti kalah mati, mereka yang sudah kalah awal sebenarnya perlawanan seterusnya sudah tiada bermakna. Perlawanan adalah buat syarat saja, kalau ko menang pun belum tentu ko akan juara kumpulan, sebab nak juara kumpulan mesti menang semua. Dan jarang-jarang, kadang-kadang sedikit sangat kumpulan yang pernah kalah pada pusingan pertama, akan mara juara kumpulan. Aku dah anaslis dah dari tahun 2006 di Sultan Ahmad Shah Pahang, (2007) di SAKTI kemudian (2008) di JENAN dan (2009) di SSP. Kesimpulanya kalau dah kalah sekali tu, jangan nak berangan akan mara, buang air liur, buang tenaga, buat penat je.......tetapi perkara seperti ini tidak akan berlaku kalau ikut format (MADUM)
Format MADUM melihat kekalahan kali pertama tidak boleh menghukum team debat tu lemah, banyak faktor yang perlu diambil kira, mana tahu faktor tajuk yang berat sebelah, seperti tajuk Pelancongan menjana ekonomi negara. Ekonomi asas tani menjana ekonomi negara. Intergriti asas kemajuan negara, pengguna bijak menjana ekonomi negara (antara tajuk PPM yang berat sebelah) Tajuk ni aku pernah tengok semua pembangkang terlungkup. Jadi ( MADUM ) percaya mereka yang kalah awal sebenarnya bukan tidak hebat tetapi mungkin ada faktor-faktor lain(kalau PPM tajuk lah ) itulah sebabnya MADUM memilih sistem power match kerana cara ini memberi peluang walaupun sudah kalah pada pusingan pertama anda boleh mara lagi sekiranya anda bersungguh-sungguh pada pusingan kedua. Tidak kah sistem ini dilihat mendidik pelajar untuk tidak berputus asa dan dapat memberi peluang membetulkan kesilapan dan kelemahan.
Ikut cara PPM kalau kita renungkan betapa ruginya kita datang dari utara (Syed Putra) timur (Faris Perta) selatan (STF) hanya untuk berdebat 3 kali sahaja. Perjalanan datang untuk PPM lebih lama dan amat memenatkan dari berdebat itu sendiri. Kita lihat, HKSBP berlangsung 5 hari, sepatutnya dalam masa 5 hari HKSBP cuba menggunakan masa semaksimum mungkin. Bayangkan 5 hari X 24 jam=120 jam. Cuba kira masa seorang berdebat satu perlawanan 8 minit darab 3 kali perlawanan (satu kumpulan 4 sekolah), maknanya 24 minit sahaja seorang pelajar berdebat. Tidak sampai 1 jam pun seorang pelajar itu berdebat. Kalu ikut peratus 24 minit dari 120 jam X 100 bersamaan tak sampai 1% seorang itu berdebat. Masa yang lebih tu buat apa ???
Aku pernah suarakan juga, ada sesetengah orang kata kesian budak penat, penat ke........Sebab setahu aku seorang bercakap 8 minit je. Kalau yang gulung je 12 minit. Lebih penat kalau main basket aku rasa. Setakat berdebat bawah kipas...... dalam air cond …..apa lah sangat.......tak mencabar langsungggggg......
Sedangkan di UIAM semua team diberi peluang berdebat sebanyak 6 kali pada pusingan awal dan pada tahun 2008 pusingan awal di UIAM sebanyak 7 kali. Memang berbaloi......
Maka masa selebihnya di PPM ikut pengalaman aku baru-baru ni, aku tido, jalan-jalan pegi Alamanda, pergi tengok wayang, dan bersukaria sahaja. Kalu tahun depan di Pasir Puteh tuan rumah, perjalanan je dah 8 jam, debat 24 minit je sorang, selebihnya dapatlah pergi wakaf Che Yeh, Rantau panjang, Pasar Siti Khadijah, sebab seperti aku katakan tadi masa akan banyak terbuang....kalau ada sekolah pasukan basket ball mewakili zon dapat jugak jadi pom..pom … tukang sorak, sekolah yang tak de......tido je lah.....
Cuba lihat semasa pertandingan Debat Antara Sekolah-sekolah Malaysia anjuran Universiti Islam Antarabangsa Malaysia( UIAM) .meriah, mencabar, sarat dengan persaingan yang sihat, mencabar minda.....sungguh penat namun amat menyeronokan. Bukan aku nak sokong UIAM, tapi sekurang-kurangnya mana yang baik, ambil jadi tauladan, mana yang tak baik jadikan sempadan. Barulah ada kemajuan........
Bayangkan sebagai sebuah badan yang meletakan slogan disini pemimpin dilahirkan tetapi aktiviti yang melibatkan pengucapan awam hanya tiga kali lawan, sekali setahun sahaja. Terima kasih UIAM dan UKM yang bakal menganjurkan pertandingan Debat menjemput sekolah-sekolah SBP, walaupun slogan anda bukan “disini pemimpin dilahirkan”.

2 comments:

  1. "Sebab setahu aku seorang bercakap 8 minit je. Kalau yang gulung je 12 minit. Lebih penat kalau main basket aku rasa. Setakat berdebat bawah kipas...... dalam air cond …..apa lah sangat.......tak mencabar langsungggggg......"

    setuju sgt cgu..heh..

    rasenyer yg sibuk mengeluh penat tuh bkn murid-murid yg berdebat tp ahli jwtnkuasa teknikal dgn para hakim yg 'tersgtla' penat tgk bdk2 berdebat..

    ReplyDelete
  2. Chaiya la harinn... Teknikal sumer nak senang keje diorang jek... Padahal budak yang berdebat...

    ReplyDelete